CUT & BULK

CUT & BULK FASEN

HVAD ER BULKING & CUTTING?

  • Bulk: En periode, hvor det primære mål er at opbygge muskler, tage på i vægt, øge styrke.

Kalorieindtag øges så et kalorie overskud er til stede.

 

  • Cut: En periode, hvor det primære mål er at tabe fedt, tabe sig i vægt, blive slankere.

Kalorieindtaget sænkes og / eller kalorieforbrug øges, således at et kalorie underskud er til stede.

 

Før man går i gang med diæt til en form hvor målet er at opnå lav fedtprocent, er det vigtigt at man også har en solid muskelmasse før man begynder at skære fedtet væk for at se de muskler man har inden under fedtet.

At bulke på den forkerte måde

  • Kalorieindtaget ikke overvåges nøje eller at man slet ikke er opmærksom på kalorier men blot sørger for at spise tonsvis af dem.
  • Indtagelsen af makronæringsstoffer hellere ikke overvåges (bortset måske protein).
  • Mad valg er typisk "dirty bulking" ,junkfood er tilladt i kosten til fylde med en shitload af kalorier.
  • Intet eller begrænset aktivitet.
  • Fokus er i høj grad på bare få vægten hurtigt op... selv om den primære mængde af vægten er grimt kropsfedt, end flot muskelmasse. Så længe kropsvægt er stigende, er målet er opnået.

Du har sikker hørt "bare spise så meget som du kan" eller ordsproget “you gotta eat big to get big!”

Menneskets krop har en begrænset antal kalorier den kan bruge til brug af muskelvækst. Indtagelsen af flere kalorier end nødvendigt vil føre til fedtlagring.

Lige pludslig er du fra tynd blevet til tyndfed og skabt dig et langt større tidskrævende arbejde, når det drejer sig om tid til at cutte og slippe af med det fedt.

At bulke på den rigtig måde

Det at øge muskelmasse uden den tankegang om at bare tage på i vægt, spise så meget som muligt og vokse så hurtigt som muligt. Derimod er målet her er at opbygge rent kvalitets muskelmasse og samtidig holde fedtmassen til et minimum.

Et kalorie overskud er stadig absolut nødvendigt, men det overvåges nøje, og sat til et niveau, der er optimalt for både muskelvækst og forebyggelse af lagring af unødvendigt kropsfedt.

Fokus på langsomt, gradvist og konstant stigninger i kropsvægt for at sikre muskelvækst bliver opnået uden et ton af fedt kommer med.

Det er dog en del af fasen at der følger fedtmasse med under bulking. Derfor skal man være forberedt på det men stadig sørge for at få så lidt som muligt med, men vide at man stadig ligger i kalorieoverskud. For ellers bruger man flere år på at prøve at øge muskelmasse og frygte at få fedt på kroppen og ikke komme nogen steder, eller opnå så minimale resultater at man har spildt flere år på at sidde fast med ligevægtsindtagelsen.

At cutte på den forkerte måde

  • En ekstra stor reduktion af kalorieindtagelsen.
  • En enorm stigning i cardio aktivitet.
  • Et skift kun fra at spise junk food, til at spise ”sundt” uden et regnskab (kostplan).

Ja, du vil sikkert tabe dig... sandsynligvis meget hurtigt også. Men problemet med at gøre det på denne måde er at kiloene du taber er ikke bare fedt men kan det også være muskel. Og tro mig, når du følger disse metoder vil en betydelig del af den vægt, du taber, være rent kvalitets muskler.

Yup, de samme rene kvalitetsmuskler du lige har lagt et ton af tid og kræfter på at bygge. Og jo mindre muskelmasse du får, jo lavere forbrænding får du og ser mere ”slasket” ud.

At cutte på den rigtige måde

Målet med denne metode er ikke blot at tabe dig så hurtigt som muligt, men at tabe kropsfedt og samtidig bevare alle dine hårdt tjente muskler.

Et kalorie underskud er stadig nødvendigt, men nu er det overvåget nøje og sat på et niveau, der skal føre til optimalt fedttab uden at hindre din krop i at restituere eller påvirke negativt på din præstation hvilket ville føre til muskel tab i sidste ende.

Cardio bruges til at skabe den ønskede underskud, uden at hindre restiturering som jeg nævnte tidligere.

Den rigtige måde at gøre det hele på

At bulke og cutte tager tid, så vær tålmodig. Pas på din muskelmasse under vægttab og sørg for beholde den og øge den om du er mand eller kvinde, da større muskelmasse giver højere forbrændning og fedttab går hurtigere.

NYHEDER & ARTIKLER

 

Hvad er NLP coaching?

 

 

Om mig

KONTAKT INFO.

 

World Trade Center Ballerup GymGeneration (Fit&Sund)

Borupvang 3c

2750 Ballerup

+45 27999997

CVR-nr.: 27075592 - Copyright @ All Rights Reserved